Les esmenes de Compromís per Xirivella busquen que les partides dedicades a infraestructures servisquen per resoldre els problemes de Xirivella.

La insonorització de la V-30, la millora de l’accessibilitat en el pas de vianants del pont d’accés de l’A-3 a València, aconseguir que les línies de tren de rodalies arriben fins a l’estació del Nord de València sense necessitat de transbordament i el soroll de l’aeroport són les quatre esmenes que elevarà el grup Municipal de Compromís a les Corts Generals de Madrid via el portaveu de Compromís-Equo Joan Baldoví. Ricard Barberà, portaveu del grup municipal Compromís, ha sol·licitat a la resta de partits del consistori que assumisquen les esmenes com a pròpies i les eleven als seus representants institucionals a Madrid.

Segons Barberà, és necessari que tots els partits polítics amb representació en l’Ajuntament fem els deures i presentem aquestes esmenes. Algunes d’elles han estat ja publicitades en premsa, però no sempre queden clarament identificades en les línies generals pressupostades, i per tant podrien caure en l’últim moment per la necessitat d’abaratir costos o per tractar-se en alguns casos d’intervencions secundàries en projectes molt grans. Per exemple, l’adequació dels accessos per a vianants i ciclistes a València i el Barri de la Llum dins del pressupost d’ampliació del tercer carril Bunyol-València (Partida 2003 7 38 4124 A-3). O, també dins del mateix pressupost, el repintat de les línies de circulació del pont, que ara, pintades i repintades de groc, són un autèntic perill, especialment, quan se circula a contrallum i és fàcil desorientar-se.

Reduir el soroll de la V-30
En el cas del projecte destinat a millorar la circulació de la V-30 (Partida 2007 17 38 0910), aquesta millora no pot fer-se a costa de Xirivella, augmentant la pressió sonora i de trànsit en una zona molt castigada, com és el terraplè de la V-0 per a superar la línia de rodalies C-4. És cert que fa poc s’han plantat baladres i altres plantes similars, però aquesta intervenció resulta clarament insuficient. Sense mesures més sòlides, com la instal·lació de plaques d’insonorització i d’asfalt fonoabsorbent, no s’aconseguirà pal·liar el problema.

Accés amb tren a València
Compromís per Xirivella insisteix que és necessari que la licitació anunciada en premsa de l’obra d’adequació de les línies de rodalies C-3 i C-4 ha d’estar explícitament present en els pressupostos del 2014 i en les conseqüents projeccions, en cas contrari estaríem davant una nova estafa a la ciutadania en forma de foto i promesa electoral. El tren ha perdut un elevat nombre d’usuaris per culpa de l’obligat transbordament per a poder accedir al centre de València (segons les pròpies dades d’ADIF), majorment substituït pel transport privat, cosa que augmenta la contaminació i la pressió ambiental.

Finalment, en el tema de l’aeroport, a pesar la publicació de la petjada de l’impacte acústic de l’aeroport de València sobre Xirivella, si no hi ha diners no es podran fer les intervencions requerides, principalment canvi de finestrals, en la zona restringida d’impacte reconeguda per AENA. Açò en un moment en què s’han produït irregularitats en les trajectòries d’entrada i eixida de l’aeroport, com les d’aquest estiu que la mateixa AENA es va veure obligada a reconèixer i que Compromís per Xirivella ja va denunciar.